Jak działa piasta w samochodzie i dlaczego jest tak ważna?
Piasta jest jednym z ważniejszych elementów konstrukcji koła. Bez niej żaden pojazd nie byłby w stanie jechać. Stosowane są one nie tylko w samochodach, ale też w maszynach i rowerach. Pomimo że są bardzo wytrzymałe, to ciągła ich praca sprawia, że prędzej czy później mogą pojawić się problemy wynikające ze zbyt dużego wyeksploatowania. Jakie są objawy awarii https://superparts.pl/18962-lozyska-i-piasty-kol piasty w samochodzie i jak wygląda proces jej wymiany? O tym wszystkim dowiesz się z dzisiejszego artykułu.
Jak zbudowana jest piasta i jaką funkcję pełni w samochodzie?
Piasta jest niewielką stalową częścią, która pełni w samochodzie bardzo ważne zadanie. To właśnie na niej trzyma się tarcza hamulcowa, a do szpilek, które się w niej znajdują, przykręcone jest każde z 4 kół w naszym samochodzie. piasty montowane są przeważnie na osi lub wale i bezpośrednio je obejmują. Aby umożliwić ruch obrotowy tego podzespołu, w jego środku umieszczone jest łożysko. To właśnie ta część narażona jest na ogromne obciążenia i jej awaria daje przykre objawy w postaci stukania na zakręcie. Dzięki piastom i łożyskom koła mogą się kręcić w trakcie jazdy na nieruchomych osiach zawieszenia. Do zabezpieczenia piasty na osi stosuje się specjalne nakrętki czołowe, które uniemożliwiają ich odpadnięcie w trakcie jazdy. Używane są zarówno na przedniej osi przy tarczach wentylowanych, jak i na osi tylnej, nawet w przypadku używania bębnów. Wtedy jednak konstrukcja jest nieco inna.
W razie awarii piasty powinniśmy wymieniać je parami. Ich żywotność kształtuje się na podobnym poziomie dlatego w momencie usterki jednej, kwestią czasu jest odmówienie posłuszeństwa przez bliźniaczkę znajdującej się po przeciwnej stornie samochodu. Nie ma sensu wymieniać jednak wszystkich 4 piast w tym samym momencie, chyba że przeprowadzamy gruntowną renowację pojazdu i chcemy z usterkami mieć spokój na najbliższe kilkadziesiąt tysięcy kilometrów.
Zepsuta piasta może powodować różne objawy. Jednym z nich jest głośna praca jednego koła w trakcie jazdy. W momencie, gdy usterka się pogłębia dochodzą do tego luzy, które objawiają się nieprzyjemnymi szarpnięciami w trakcie pokonywania zakrętów lub nierówności na drodze.
Jak wykonać wymianę piasty we własnym garażu?
W nowoczesnych samochodach coraz częściej piasta integralnie połączona jest z łożyskiem. Awaria jednego z tych elementów skutkować powinna wymianą. Jako że część ta ma bardzo istotne znaczenie dla naszego bezpieczeństwa, w przypadku zauważenia pierwszych objawów, warto zdecydować się na szybką wymianę. Pracę można przeprowadzić na własną rękę, ale mało wprawiony amator motoryzacji może mieć z nią problem. Z powodzeniem można również odstawić auto do warsztatu, jednak rozwiązanie to będzie zdecydowanie bardziej kosztowne.
Jeśli zdecydujemy się na wymianę piasty we własnym garażu, cały proces powinien wyglądać tak, jak opisano to poniżej. Demontaż piasty zaczynamy od podniesienia samochodu na podnośniku.

Aby się do niej dostać, odkręcamy koło, a następnie zacisk i jarzmo. Dopiero wtedy możemy poluzować nakrętkę centralną, która utrzymuje piastę na swoim miejscu. Jako że narażona jest ona na bardzo wysokie temperatury i w naszym aucie przejechała prawdopodobnie kilka lub kilkanaście lat, do jej odkręcenie potrzeba sporo siły i dobrego klucza. Kolejnym krokiem jest rozpięcie połączenia wahacza i zwrotnicy, które umożliwi wyjęcie półosi.
Mając półoś na wierzchu, warto dokładnie sprawdzić, w jakim stanie znajduje się gumowy uszczelniacz przegubu. Jego cena nie jest zbyt duża, ale wymiana pracochłonna. Jeśli zauważmy drobne pęknięcia lub guma nie wygląda za dobrze, warto przeprowadzić wymianę, która w przyszłości oszczędzi nam kolejnego rozbierania samochodu.
Założenie nowej piasty nie jest specjalnie skomplikowane, przeprowadzamy te same prace co wcześniej, z tym że od końca. Zanim wszystko poskręcamy, warto sprawdzić, czy na wewnętrznej stornie tarczy nie ma dużych nalotów, które mogą utrudniać stabilne jej usadowienie na piaście. Jeśli zauważymy jakieś nierówności, należy się ich pozbyć, wykorzystując papier ścierny. Krzywe osadzenie tarczy może skutkować szybkim zużyciem łożyska i koniecznością ponownej wymiany całego kompletu.